Blog OKO PLUS

6 sposobów na zdrowe oczy przy pracy z komputerem

By in Blog OKO PLUS

Pracując codziennie około siedmiu godzin przed ekranem komputera, spędzasz  ich 35 tygodniowo i 1820 rocznie przed ekranem (blisko 76 dób non stop!) .  Mówimy tu tylko o komputerze czy laptopie nie wspominając o korzystaniu ze smartfonów (wg badań średnio na jego ekran patrzymy częściej niż 100 razy na dzień), tabletów, telewizorów,  czyli propozycji z szerokiego arsenału współczesnej technologii ułatwiających lub mających ułatwiać nasze życie.

Taki stan może powodować bóle głowy, zamglone widzenie, uczucie suchości oczu, ich podrażnienie lub zaczerwienienie. Twoje oczy są zmęczone, powiekom dokucza grawitacja, nadmiernie łzawisz, po pracy masz problem z ostrością podczas jazdy samochodem (a przecież do tej pory nigdy nie miałeś problemów z widzeniem tablic rejestracyjnych). Możesz też poczuć ogólne pogorszenie samopoczucia oraz wzrost napięcia nerwowego.

O co chodzi? Powodów może być kilka, a jednym z podejrzanych jest tzw. zespół oka biurowego. Przygotowaliśmy dla was 6 wskazówek, które pomogą zachować lepszą kondycję oczu i (w zależności od indywidualnych predyspozycji) być może uniknąć większości niepożądanych objawów.

1. Przestrzegaj zasad ergonomii.
Twój monitor (tak, monitor najczęściej jest lepszym wyborem niż ekran laptopa) i Ty musicie zachować do siebie dystans – patrz na niego lekko z góry. Innymi słowy górna krawędź monitora powinna być na wysokości Twoich oczu. Dzięki temu Twój wzrok będzie skierowany lekko w dół i zmniejszysz odsłonioną powierzchnię gałki ocznej, a tym samym powierzchnię parowania łez.

Źródło: www.spidersweb.pl

2. Pamiętaj o relaksie w pracy i stosowaniu przerw.
Daj odpocząć mięśniom oczu, oderwij się od komputera na czas obiadu, przejdź się w inne miejsce w biurze, zrób kawę czy herbatę. Rzuć okiem co się dzieje za oknem albo w odległym kącie. Zaprzyjaźnij się też z zasadą 20-20-20 czyli: co 20 minut staraj się zerknąć na coś (cokolwiek) oddalone o 20 stóp (ok. 8-9m) i spoglądaj tam przez ok. 20 sekund. Dzięki temu rozluźniasz  akomodację i dajesz odpocząć oczom.

3. Odpowiednie światło
Nosisz je w sobie więc postaraj się, aby w ekranie Twojego monitora nie odbijało się dodatkowo słońce czy lampa.  Twój ekran powinien emitować światło takiej samej intensywności jak miejsce, w którym się znajdujesz. Światło nie powinno padać bezpośrednio na twarz.

4. Puść oczko.
Pamiętaj o mruganiu – niby „oczywista oczywistość”, ale życie pokazuje, że tak często nie jest. Każdy z nas ma naturalną tendencję do tego, iż patrząc się w pewien punkt przez dłuższy czas zmniejszamy częstość mrugania. Prowadzi to do tzw. zespołu rzadkiego mrugania. Następnym razem, kiedy siedząc przy komputerze zaczną szczypać Cię oczy, albo będziesz  miał potrzebę mrugnięcia, żeby wyostrzyć obraz, przypomnij sobie, że warto mrugać i mrugaj. Prawidłowym jest spotkanie powiek 12-15 razy na minutę. Wbijając wzrok w punkt  zmniejszamy tę częstość do 4-5 razy na minutę.

5. Dieta dla Twoich oczu.
Odpowiednio zbilansowana dieta, bogata w witaminy, minerały i inne niezbędne składniki odżywcze będzie służyć Twoim oczom i ich prawidłowemu funkcjonowaniu. Postaw na witaminy A, C, E, D, a także na Beta-karoten, Selen, Kwasy Omega 3, Cynk, Luteinę i Zeaksantynę. Warto!

6. Sen nie tylko o Warszawie.
Oczy też chcą spać i potrzebują ok. 8 godzin snu, który pełni dla nich rolę regeneracyjną. Ważne jest, aby w pomieszczeniu w którym śpimy było…ciemno. Przy mocniejszym świetle oczy będą „czuwać” co utrudni im odpowiednią regenerację. Dlatego korzystaj z rolet czy zasłon, alternatywnie możesz też zakupić opaskę na oczy do spania.

Mimo, iż pracujesz dużo przy komputerze wciąż masz wpływ na komfort patrzenia i zdrowie swoich oczu. Spróbuj zastosować się do tych kilku rad i sam sprawdź, czy są one dla Ciebie pomocne. Jeśli nadal będziesz odczuwać dyskomfort a objawy będą się utrzymywać warto zwrócić się z problemem do specjalisty.